ויהי ריב בין רעי מקנה אברם ובין רעי מקנה לוט והכנעני והפרזי אז ישב בארץ ... (יג-ז)
דרך היצר לרמות את האדם ובכך להכשילו
כשמתבוננים במעשיו של לוט שנתן לצאנו לרעות מן הגזל, אנו רואים שבפיו טענה הוגנת לכאורה למעשיו, (כאשר הובא ברש"י) באומרו: הרי הבורא הבטיח את הארץ לאברהם אבינו כמאמר הכתוב (פסוק ט"ו) כי את כל הארץ אשר אתה ראה לך אתננה ולזרעך', ומכיון שאברהם אבינו עצמו אין לו בנים שיקבלו את הארץ ויורישנו, מן הדין שלוט בן אחיו שהוא יורשו הקרוב ביותר יקבל את נחלת הארץ, ע"כ הורה היתר לעצמו להיכנס לשדות זרים למרות שאינם הפקר לרעות שם את מרעהו, שהרי לפי טענתו הם כבר עתה שלו מאחר שיורשו מאברהם, ואילו הכתוב מכריז ואומר 'והכנעני אז בארץ' ועדיין לא הגיע הזמן שינחילנו אברהם אבינו, אלא שייכת לכנעני היושב בו, ובודאי שלא ללוט ההולך את אברם, נמצא שלוט נכשל בגזילה ממש, יען שעשה דין לעצמו בפלפול וסברות שמשלו הוא נוטל, ואילו היה הולך בתום וביושר לבב בלא לומדות' היה מתרחק מהגזל כפי המצווה, ורק בגלל שהתחכם נפל ברשת יצרו.
כי כך היא דרכו של יצר הרע, אינו בא אל האדם במצח נחושה ובפה מלא לך ועבור על רצון בוראיך', כי מי פתי יאבה וישמע לו, אלא בא בדרך רמיה ובפלפולי הבל וסרק, צובע את העבירות והופך אותם למצוות, ואת המצוות עושה לעבירות ובכך גורם לאדם לעבור על רצון קונו ובוראו, על ידי שבכל דבר יש לו לומדות וסברות עקומות מדוע זה מצוה, ושזה ממש לשם שמים, ובכך מכשילו.
מרגלא בפומיה של הגאון רבי זונדל קרויזר זצ"ל בשם החזון איש, כי אדם המחפש בתורה 'חומרות' ימצא שם בודאי את מבוקשתו, וכאשר ירצה למצוא 'קולות' אף אותם ימצא בתודה, ועומק כוונתו היא, כי האדם נוגע אצל עצמו וכל מה שירצה לעשות ימצא ראיות לשיטתו על פי תורה כביכול, על כן אין לנו לחפש בתורה אלא איך לעשות את רצון ה' ולקיים את כל הכתוב בה בפשטות ובתמימות לא זו אף זו, בעל עבירה היודע מרת נפשו את חטאיו לפני האלוקים, עדיין
יש לו תקוה שישוב בתשובה, מאחר שיודע שהוא נכשל בדברים שהם נגד רצון ה' ותורתו, עוד יבוא זמן שיזכה לחזור בתשובה, לא כן אחד שעושה את מעשיו הרעים על פי תורה כביכול רחמנא ליצלן, וחושב שמעשיו הנלוזים הינם לשם שמים והם רצון ה', שוב לא יחזור בתשובה, כי הוא הרי עושה מצות ומעשים טובים', ואין לו על מה להכות על חטא', אדרבה יוסיף ויתאמץ ללכת בדרך עיקש ותמיד ישאר בדרכו הצודקת וההוגנת בעיניו.
אכן כאשר עזב לוט את אברהם אבינו, תיכף נדבק באנשי סדום והלך לשכון ביניהם, והתורה מעידה עליהם ואנשי סדום רעים וחטאים לה' מאד' (בראשית יג יג), וכבר ביאר הרבי מקאצק זיע"א איך היו רעים וחטאים כל כך, כי כוונתם לה' מאוד', היינו שבכל מעשיהם הרעים התכוונו כביכול לשם שמים והרגישו שעושים את מעשיהם לשם ה', ובכל דבר היה להם טעמי טעמים ותילי תילים של סברות ופלפולים גג על גג, להצדיק את מעשיהם, עד שהגדילו לעשות והיו רעים וחטאים כל כך והכל במסוה של צדקות.
ולפי האמור, לא בחינם הלך לוט להתיישב אצל אנשי רשע - אנשי סדום, כי גם הוא הלך בשיטתם זו, ועשה את עוונותיו וחטאיו עם לומדות' באיצטלה של היתר וצדקות, כפי אשר ראינו בויכוחו עם רועי אברהם כשמיחו בידו על הגזל לא שב מדרכו הרעה, רק הצטדק באמתלאות שוא.
הקדוש ברוך הוא יעזור שנזכה לעבדו עבודה תמה ולקיים את כל מצוותיו בתמימות, ונזכה להיות מחוברים לשורש טוב וכל מעשינו יהיו לשם שמים באמת.