Chag HaShavuos 5786
- Torah Tavlin

- May 22
- 2 min read

צבי ואתרעי בן ומסר לן אורייתא ...
"בענין המנהג ללמוד ליל שבועות"
המגן אברהם כתב (סי' תצ"ד): "איתא בזוהר שחסידים הראשונים היו נעורים כל הלילה ועוסקים בתורה- וכבר נהגו רוב הלומדים לעשות כן", עכ"ל. הרי מבואר שיש ענין גדול בליל שבועות ללמוד תורה כל הלילה. וכדי להורות כמה חשוב מנהוג זה נביא כאן דברי האריז"ל (שער הכוונות): "אלא שצריך האדם שלא לישן בלילה הזאת כלל ולהיות כל הלילה נעורים ועוסקים בתורה כנזכר באורך בהקדמת ספר הזוהר בפ' בראשית ובפ' אמור. ודע כי כל מי שלא ישן בלילה הזאת כלל אפילו רגע אחד ויהיה עוסק בתורה כל הלילה מובטח לו שישלם שנתו ולא יארע לו שום נזק בשנה ההיא".
ויש לבאר, מהו גודל החשיבות של לימוד בליל שבועות יותר משאר לימוד דבכל השנה כולה שיש הבטחה גדולה כזה? ונראה לבאר טעם המנהג, וגם מדוע יש הבטחה גדולה כזה, נתחיל עם קו' על מנהג זה להיות לומד תורה כל הלילה, דהנה בלילה כל אדם צריך שינה, ובלא שינה אין לו כוח ללמוד, א"כ יותר טוב, שישן כל אחד ואחד כל הלילה, ולתקן סדר לימוד כל היום, ויכול ללמוד כמה וכמה שעות יותר מהלילה, ולא עוד, אלא אותו לימוד יהיה עם כל שכלו, ולא יהיה מוחו ישן. ומה הטעם למנהג זה?
ונראה לומר דיש לדייק בדברי הזהר שהובא במ"א, שהחסידים הראשונים היו נעורים כל הלילה והיו "עוסקים בתורה", מהו הדגש בזה שהיו "עוסקים בתורה", הרי סגי אם היו לומדים תורה. אבל מבואר בליל שבועות לא סגי ללמוד תורה בלי עמילות, אלא עיקר עבודת הלילה הוא להיות עמל בתורה ביגיעה רבה.
ולבאר גודל מעלת עמילות בתורה נעתיק כאן דברי ר' ישראל סלנטר (אבן ישראל דרוש ח'): "יש חילוק גדול בין כל החכמות והמלאכות לתורתנו הקדושה, כי כל הדברים העיקר הוא התכלית, משא"כ בתורתנו הקדושה שהעיקר היא הסיבה דהיינו היגיעה בשלימות לידיעת התורה לעומקה, כי אין ציווי הבורא להגיע אל הידיעה בשלימות, כי לא עליך המלאכה לגמור, רק שתהיה היגיעה בתמידות ובשלימות הגדול, עד שמצדו לא יבצר ההשגה, אז, אפילו לא ידע מאומה הוא צדיק גמור ואהוב יותר אצל הקב"ה ממי שהשיג בשכלו חלק גדול מן התורה והיה זה בלא יגיעה מרוב זכות שכלו ומהירותו, שהוא לא ימהר עוף לגן עדן, ואדרבא יירש גיהנם על מיעוט ההשתדלות, עכ"ד. מבואר בדבריו שעיקר בעסק התורה הוא היגיעה ועמילות, ולא רק הידיעות התורה, וא"כ, י"ל שזהו עיקר התכלית בלימוד ליל שבועות, בזמן הקשה ללמוד, לעמל ביגיעה ועמילות, והגם שיכול להבין יותר בלימוד בשעה אחרת, מ"מ לימוד זה הוא ע"י עמילות נפלא, וזהו עיקר התכלית בקבלת התורה לעמל בתורה, וכיון שלימוד זה חשוב עד מאוד, היא סגולה נפלא.

