top of page

Parshas Nitzavim - Vayeilech 5784

כי המצוה הזאת אשר אנכי מצוך היום לא נפלאת הוא ממך ולא רחקה הוא ... כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשתו ... (ל יא-יד)


בענין תשובה היא קלה מאוד


    הנה פליגי המפרשים בביאור כוונת הקרא, באיזה מצוה איירי כאן ש"לא נפלאת הוא ממך ולא רחקה הוא". יש מן המפרשים שכ' שקאי על כל מצות שבתורה. אמנם יש מן המפרשים שחולקים וסברי, שהקרא שקאי על מצות תשובה שאיירי בה הקרא למעלה. וז"ל הרמב"ן: "וטעם כי המצוה הזאת - על כל התורה כולה. והנכון, כי על כל התורה יאמר (לעיל ח, א) "כל המצוה אשר אנכי מצוך היום", אבל "המצוה הזאת" על התשובה הנזכרת, כי והשבות אל לבבך (בפסוק א) ושבת עד ה' אלהיך (בפסוק ב) מצוה שיצוה אותנו לעשות כן. ונאמרה בלשון הבינוני לרמוז בהבטחה כי עתיד הדבר להיות כן. והטעם, לאמר כי אם יהיה נדחך בקצה השמים ואתה ביד העמים תוכל לשוב אל ה' ולעשות ככל אשר אנכי מצוך היום, כי אין הדבר נפלא ורחוק ממך אבל קרוב אליך מאד לעשותו בכל עת ובכל מקום. וזה טעם בפיך ובלבבך לעשותו - שיתודו את עונם ואת עון אבותם בפיהם, וישובו בלבם אל ה', ויקבלו עליהם היום התורה לעשותה לדורות כאשר הזכיר (לעיל פסוק ב) אתה ובניך בכל לבבך - כמו שפירשתי (שם)", עכ"ל.

הרי מבואר, שמצות תשובה הוא דבר שקל ביותר לעשותה. וכבר הק' כל העולם כולו, שאם א"כ מדוע אין כל העולם בעלי תשובה, הרי חזינן שהוא דבר שקשה מאוד לעשותה, ומדוע אמרה התורה שהיא קלה מאוד.

ויש ליישב זה עם דקדק בקרא. דכתיב (ל-ב): "ושבת עד ה' אלקיך", וצ"ב מדוע כתיב שמצות תשובה הוא "עד" ה', ולא כתיב "אל" ה'. ויש לבאר מקרא זה עם דברי המדרש (פסיקתא רבתי פמ"ד): "שובה ישראל עד ה' אלקיך - משל לבן מלך שהיה רחוק מאביו מהלך מאה יום, אמרו לו אוהביו חזור אצל אביך, אמר להם איני יכול, שלח אביו ואמר לו הלך מה שאתה יכול לפי כחך ואני בא אצלך בשאר הדרך, כך אמר להם הקב"ה (מלאכי ג, ז): שובו אלי ואשובה אליכם", ע"כ.

הרי מבואר בדברי המדרש, דכשאחד מתחיל להשיב בתשובה שלימה, הקב"ה בא אצלו, ועושה קל לו ביותר לעשות תשובה. וזהו ממש מה שאמרו חז"ל: "בדרך שאדם רוצה לילך בה מולכין אותו". ר"ל, אחר שאחד מתחיל לשוב להקב"ה, יש לו סייעתא דשמיא באופן נפלא לעשות רצונו של השי"ת, וזהו כוונת "עד" ולא כתיב "אל", להורות על יסוד זה. ולפי זה מובן מדוע התורה אמרה שתשובה הוא דבר קלה מאוד, שרק אחר התחיל האדם לעשות תשובה אז הקב"ה עושה קלה מאוד לו. אבל אה"נ בלי סייעתא דשמיא, אפשר שתשובה אינו דבר קלה.

 

Comments


bottom of page