מאי חנוכה וכו' נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים ... (שבת כא:)
גילוי אליהו במצות הדלקת נר חנוכה
המקובל רבינו יצחק סגי נהור בן הראב"ד כתב דבר נפלא, בקונטרס סוד הדלקת נורות חנוכה, וקיבל את זה מאילהו הנביא וז"ל: "(מי) שהזהיר בל"ו נרות חנוכה וכו', זוכה שתתראה אליו השכינה, ושישוב ה' מחרון אפו, ויעמוד מכסא דין וישב על כסא רחמים", עכ"ל. מבואר כאן דבר נפלא, סוד גודל בנרות חנוכה, דמי שזהיר בנירות חנוכה זוכה לרחמי שמים, שהקב"ה עומד מכסא של דין וישוב על כסא של רחמים.
ובאמת מאמר זה שהקב"ה עומד מכסא של דין והולך וישוב על כסא של רחמים מצינו במצות תקיעת שופר. דאיתא במדרש (במדבר רבה פ' כ"ט, ד') ז"ל: "אשרי העם יודעי תרועה - אלא שהן מכירין לפתות את בוראן בתרועה, והוא עומד מכסא דין לכסא רחמים ומתמלא עליהם רחמים והופך להם מדת הדין למדת רחמים", ע"כ. וכן כתב הגאון ר' חיים פאלאג'י בספרו רפואה וחיים (פרק ה' אות ע"א) שהדלקת מנורת חנוכה מבטל מדת הדין, ומעורר רחמי שמים, דאיתא בזוהר (במדבר דף קמ"ט) דסגולת המנורה בבית המקדש היא דוגמת תקיעת שופר, וכמו שתקיעת שופר מעורר רחמי שמים שהקב"ה הולך מכסא של דין לכסא של רחמים כמו כן כשמדליקים את המנורה, והדלקת נרות חנוכה הוא כעין הדלקת המנורה בבית המדקדש (עי' רמב"ן בהעלתך). ודבר זה צ"ב, מהו סוד בהדלקת המנורה שמעורר רחמים שמים כמו תקיעת שופר.
ונראה לבאר הענין ע"פ יסוד מדברי הסבא מקלם (חכמה ומוסר ח"א מאמר ס') בביאור מצות הדלקת נר חנוכה,שכ', דמצינו כמה גדולה מצות נר חנוכה, שאפילו עני בישראל חייב למכור כסותו לקנות נר חנוכה כו' קדוש היום ונר חנוכה, נר חנוכה עדיף כו' וכהנה וכהנה. וכתב וז"ל: "והנה מה כל החרדה זאת, הכל כאדם המצוה לחבירו דבר, ואמר לו לעשות קשר לסימן, שלא ישכח מה שמסר בידו וכו' וחייבו לנו לעשות קשר לסימן, להדליק נר חנוכה, לזכור הנסים שנעשו לנו בגלוי לעין כל, למען נקבל עלינו עול מלכות שמים ברצון ושמחה וכו', והנה תהלה כי זכיתי להדליק כמה פעמים נר חנוכה, ולא זכיתי לזכור הדבר שנמסר לנו להתבונן בגבורת ה' וחסדי ה', כי הוא כל יכול, רחום וחנון בלי תכלית עד שאתפעל מהנסים שנעשו אז, לקבל עול מלכות שמים ברצון וכו', אוי ואבוי לאדם שעושה מעשיו כמעשה קוף בעלמא וכו'" עכ"ל. עיי"ש בכל דבריו. ומבואר מדבריו, דהתכלית של הדלקת נרות חנוכה הוא כדישיקבל עול מלכות שמים. וא"כ, שעיקר קיום מצות נר חנוכה הוא לקבל עול מלכות שמים, ולא די במעשה הדלקה בעלמא, מובן היטב הדמיין לתקיעת שופר, שמהותו של תקיעת שופר הוא ג"כ לקבל עול מלכות שמים, ולשוב בתשובה שלימה, וע"י בודאי יתעורר רחמי שמים.