וישא לוט את עיניו וירא את כל ככר הירדן כי כלה משקה לפני שחת ה' את סדם ואת עמרה כגן ה' כארין מצרים באכה צער (יג-י)
הכח של ראיה אחת
איתא במדרש תנחומא (פרשת וישב אות ו'): "ותשא אשת אדוניו זה שאמר הכתוב (תהלים סט, כד): תחשכנה עיניהם מראות וגו', אתה מוצא שהצדיקים מתרוממין בעיניהם שנאמר (בראשית כב, סג): וישא אברהם את עיניו וירא את המקום, וכן וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל, וכן (בראשית ית ב): וישא אברהם את עיניו וידא והנה שלשה אנשים ביצחק (בראשית כד, סג) ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב וירא וגו' ביעקב (בראשית לג, א) וישא יעקב את עיניו וירא והנה עשו בא ויחץ את הילדים, אבל הרשעים נופלים בעינידם שנאמר (בראשית יג, י) וישא לוט את עיניו וירא את כל ככר הירדן זה סדום שהניח לאברהם והלך לסדום לעשות מעשיהן, לכך קרא שמו לוט שמו גרם לו, וידא בלק בן צפור (במדבר כב, ב) וכן אתה פותר את כולם", עכ"ד המדרש. מבואר בדברי המדרש, גודל הכח של ראיה אחת, שלוט שהלך עם אברהם, לא היה צריך לילך לסדום שאברהם אמר לו: "הלא כל הארץ לפניך הפרד נא מעלי אם השמאל ואימנה ואם הימין ואשמאילה". ומה גרם ללוט להלך לסדום היינו משום שראה שהארץ היה מלא גשמיות, והלך אחר עיניו. ועל זה אמרה המדרש שהרשעים נופלים בעיניהם שעיניו גרם לו ליפול.
ויש ללמוד מדברי המדרש גודל הזהירות שצריך האדם להזהר במה שעיניו רואה וידוע מה שכתב רש"י על הכתוב: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זנים אחריהם" וז"ל: "הלב והעינים הם מרגלים לגוף ומסרסרים לו את העבירות, העין רואה והלב חומד והגוף עושה את העבידות", עכ"ל. ודי, מפורש בדברי רש"י שהאופן להשמר עצמו שלא לעשות עבירות היינו רק עם ישמור האדם את עיניו. שרק אחר שלא שמר את האדם עיניו, והלב החומר ואח"כ יעשה העבירה ויש להוסיף עוד נקודה, שלאו זה של לא תתורו לא קאי רק על זנות, אלא גם על שאר תאות עולם הזה, כמו שהאריך החפץ חיים (ביאור הלכה סי' א') לבאר לאו זה וז"ל: "שלא נתור אחר מחשבת הלב וראיית העינים שנאמר ולא תתורו אחרי לבבכם וגו' ואמרו חכמים אחרי לבבכם זו אפיקורסות ואחרי עיניכם זו זנות ובכלל אפיקורסות הוא כל מחשבות זרות שרם היפך דעת התורה ובכלל זנות הוא מי שהוא רודף אחר תאות העולם מבלי שיכוין בהם כלל לכוונה טובה כלומר שלא יעשה אותם כדי שיעמוד בריא ויוכל להשתדל בעבודת בוראו רק כוונתו תמיד להרבות תענוגים גדולים לנפשו", עכ"ל. הרי מפורש בדבריו, שיש איסור לרדוף אחר כל תאות עולם הזה, חהו בכלל האיסור, לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם