ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר לא נוכן דבר אליך רע או טוב ... (כד-נ)
בענין השגחה פרטית בשידוכים
ידועים דברי חז"ל אודות ענייני שידוכין שכל מציאותם היא לגמרי בהשגחת השי"ת. כדאיתא במו"ק (יח:): "אמר רב משום רבי ראובן בן אצטרובילי, מה"ת ומן הנביאים ומן הכתובים, מה' אשה לאיש. מה"ת דכתיב "ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר". מן הנביאים, דכתיב "ואביו ואמו לא ידעו כי מה' היא". מן הכתובים, דכתיב "בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת"", ע"כ. והנה המקור מן התורה ששידוכין הם מגזירת השי"ת הוא מקרא בפרשתן, "מה' יצא הדבר". וכבר עמדו המפרשים בדברי הגמ' הללו, בהקשותם, שהרי מאמינים אנו באמונה שלימה שהבורא ית' שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים, והיינו שאין שום פעולה שנפעלת בהאי עלמא אשר אינה מגזירת הבורא. וא"כ צריך ביאור מה נתחדש כאן בדברי הגמ' כלפי שידוכין שהינם בגזירת השי"ת יותר משאר פעולות ומעשים.
וביארו בזה המפרשים שאין בכוונת הגמ' לומר שדוקא ענייני שידוכין הם בהשגחת השי"ת, ושאר פעולות שנפעלות בהאי עלמא אינם בגזירתו ח"ו, אלא כוונתה היא שבענייני שידוכין במיוחד רואים בחוש שכל עצמותו של השידוך הוא בהנהגתו הגלויה של השי"ת, וכל שידוך הוא באופן של למעלה מדרך הטבע. ובשונה משאר העניינים בהאי עלמא, שהגם שאנו מאמינים באמונה שלימה שהכל בהשגחתו ית', מ"מ אין ההנהגה גלויה, איננו רואים בחוש שהכל נעשה בהשגחתו. ומשל לדבר: מי שנחלה הולך אצל הרופא, מקבל תרופה כלשהי, ומתרפא. והנה הלא כל זה הוא בהנהגת השי"ת, אך אינו נראה בחוש. משא"כ גבי שידוכין בכל שידוך שייך לראות בחוש את ההשגחה באופן של למעלה מדרך הטבע. וגם כשלא היה נס נגלה ושינוי הטבע, מ"מ כל שידוך אינו לגמרי בדרך הטבע, אם זהו האופן בו זימן השי"ת את פלוני במקום פלוני, או בשעה פלונית, לדבר אל פלוני, ושיכיר פלוני את אותו בחור או בחורה.
ונראה להוסיף בזה, שעל זה גופא הביאו בגמ' את הקרא "מה' יצא הדבר", שמי אמר זה?! לא היה זה מפיו של הקב"ה, אלא מפי לבן ובתואל, שהיו שניהם רשעים. ומ"מ אמרו כן שמה' יצא הדבר, משום שהם ראו בחוש השגחת השי"ת בכל המעשים שארעו להוציא לפועל הך שידוך (עי' רבינו בחיי שם). וכאשר מתבונן בשידוך זה, יראה כמה וכמה נקודות שמורה שהשידוך היה ממש מן השמים. אליעזר היה לו קפיצת הדרך, ונזדמן לו להיות ממש בדיוק באותו שעה במקום שרבקה יוצאת לשאוב מים, וגם בתואל ביקש להרוג אליעזר, ועוד כמה וכמה נקודות, ומ"מ השידוך נתקיים, וחזינן מזה גודל השגחה פרטית בעניני שידוכים. ויכול לראות הנהגת השי"ת באופן למעלה מדרך הטבע, להוציא השידוך אל הפועל!